torstai 3. toukokuuta 2012

Asiaa Astioista

Myönnän olevani aivan hullaantunut astioihin! Rakastan erilaisten astiastojen vertailua ja löytäisin taatusti vaikka joka päivä jonkun uuden ihanuuden hankittavaksi. Harmi vain, että astia- ja lasiharrastustani rajoittamassa on muutama seikka: nuoren pienipalkkaisen köyhäilybudjetti ja rajoitetut säilytystilat. Minulle löytö tarkoittaakin paitsi kokoelmiin sopivaa, mutta myös kohtuuhintaista esinettä. Hiljaa hyvä tulee eikä minulla olekaan kiirettä laajentaa kokoelmiani sprinttitahdilla. Pyydän astioita lahjaksi, seikkailen netin huuto- ja kirpparipalstoilla ja ostan tarjoustuotteita. Elän toivossa, että kun joskus lapsenlapseni myyvät kokoelmani eteenpäin, harras keräilyni on noussut arvoon arvaamattomaan!

Haluaisin kerätä vain yhtä sarjaa tai yhden muotoilijan tuotantoa. Olisi ihanaa jos jokainen kodin astia ja lasiesine sopisivat yhteen, luoden aukottoman kattauksen, mutta en pysty siihen! Maailmassa on yksinkertaisesti liikaa ihania astioita, jotta voisin keskittyä vain yhteen sarjaan.

Minulle kaikki astiat ovat käyttöesineitä, joko arkeen tai juhlaan, mutta kaappiin seisomaan niitä ei ole tarkoitettu. Arvostan astioissa kaunista, mutta melko yksinkertaista ulkonäköä, hyvää käytettävyyttä ja ajatonta muotoilua. Vanhoissa astioissa on aina oma viehätyksensä ja minullakin omat suosikkini, mutta yleisesti ottaen modernimpi muotokieli puhuttelee minua enemmän.

Omat astiani ovat yleensä melko neutraalin värisiä. Ihailen aina erilaisia värikkäitä kuoseja ja haaveilevasti katselen kauppojen hyllyiltä mitä räiskyvimpiä astioita, mutta loppujen lopuksi päädyn yleensä aina siihen hillittyyn ja "paljon monikäyttöisempään" perusväriin. Olen yrittänyt muuttaa tapojani ja olla rohkeampi eri sävyjen yhdistelyissä, joten toivottavasti tulevaisuudessa täälläkin nähdään joskus jotain uusia aluevaltauksia.

Yksi asia on kuitenkin astioissa minulle tärkeämpää kuin mikään muu: rakastan Iittalaa ja Arabiaa! Minulla ei ole siis mitään tiettyä sarjaa, jota keräilisin vaan kotini astiasto koostuu useammista eri paloista Iittalan ja Arabian helmiä. Olen kiinnostunut molempien historiasta, muotoilijoista, klassikoista ja uutuuksista.
Kotimaisuus ja suomalainen muotoilu ovat keräilyni avainsanoja ja myös muilta, esimerkiksi Pentikiltä löytyy omaan makuuni sopivaa designia.

Olen suunnitellut esitteleväni hiljakseen jo tähän asti kertynyttä kokoelmaani täällä blogissa. Uudet hankinnat esittelen tietysti aina ja saattaapa joukkoon eksyä joskus haaveita ja suunnitelmiakin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti